آشنایی با انواع نیروگاه ها
در این مبحث انواع نیروگاه ها و توربین ها معرفی و نحوه کار آنها شرح داده می شود. مطالب به زبان فارسی می باشد.
فصل چهارم - نیروگاه های سیکل ترکیبی
فصل ششم - سیستمهای الکتریکی نیروگاه ها
فصل هفتم - نیروگاه های هسته ای
فصل نهم - نیروگاه های انرژی زمین گرمایی
گیربکس اتوماتیک
اگر شما درباره گیربکسهای اتوماتیک مطالبی را خوانده باشید می دانید که کار این گیربکس ها تغییر سرعت بین موتور و چرخ ها می باشد .دنده ها برای حرکت اتوموبیل لازم هستند تصور کنید که اتوموبیلی تنها دارای یک دنده بود در این صورت این اتوموبیل هیچ شتابی نداشت و قادر نبود از تپه ها بالا رود .اما ماشین های با دنده خیلی خوب شتاب می گیرند و قادرند به راحتی از تپه ها بالا روند . بنابراین گیربکس ها از گستره ای از دنده ها ( از کم به زیاد ) ساخته شده اند ، برای استفاده هرچه بهتر از گشتاور ، در هنگامی که موقعیت رانندگی و حرکت تغییر کند .
دنده ها دو نوع دستی و اتوماتیک دارند .در نوع دستی تعدادی از دنده ها درگیر می شوند و آزاد می شوند تا دور بر دقیقه های لازم را تولید کنند و راننده در حین عوض کردن دنده احساس شوک و تکان خوردن می کند .این دنده ها انواع مختلفی دارند که 3 نوع آن را معرفی می کنیم.
Cvt (continuously variable transmission) به معنی انتقال قدرت متغیر بصورت پیوسته .
این دنده ها انواع مختلفی دارند که 3 نوع آن را معرفی می کنیم.
بر خلاف دنده اتوماتیک های قدیمی این نوع گیربکس ها دارای چرخ دنده یا دندانه نیستند بلکه تنها از یک سیستم هوشمند مرکب از چند پولی استفاده می کنند.( پولی = قرقره یا چرخک) که اجازه می دهد از پایین ترین تا بالا ترین دنده بدون تکان خوردن و شوک تغییر دنده داشته باشیم .دلیل اینکه باز هم از لفظ دنده در cvt ها استفاده می کنیم اینست که در واقع منظور از دنده ، نسبت سرعت گردش شافت موتور به شافت چرخ هاست و معنای چرخ دنده و یا چرخ دندانه دار نمی دهد .در این سیتم انتقال قدرت برخلاف مجموعه های خورشیدی و دنده های اتوماتیک قدیمی از چرخ دنده استفاده نمی شود .
در برابر جعبه دنده های قدیمی که شامل چرخ دنده ها و کلاچ ها و باند و ... زیادی بود اما cvt ها تنها دارای 3 بخش کلی هستند
1- یک تسمه فلزی یا پلاستیکی
2- یک پولی یا چرخک متصل به شافت موتور
3- یک پولی یا چرخک متصل به شافت چرخها
Cvt ها همچنین دارای میکروپردازشگر ها و سنسورهایی نیز هستند اما قسمت های اصلی آنها همین 3 قسمت بود .این پولی ها که دارای ضخامت متفاوت هستند از دو مخروط 20 درجه که مقابل هم قرار گرفته اند تشکیل شده اند . و یک تسمه در شیار بین این 2 مخروط حرکت می کند . تسمه های v شکل اگر از لاستیک درست شده باشند ترجیح داده می شوند .این تسمه ها بدلیل شکلشان که برای بیشتر کردن اصطکاک با پولی ساخته می شوند به این اسم نامیده می شوند .وقتی دو مخروط از هم دورند یعنی ضخامت پولی زیاد است ، تسمه در شیار پایین تری حرکت می کند و شعاع حلقه ای که آن تسمه ایجاد می کند کمتر می شود .( منظور از شعاع حلقه قسمتی از تسمه است که با مخروط ها تماس دارند ) برعکس وقتی 2 مخروط به هم نزدیکند یعنی ضخامت آنها کم است تسمه در شیار بالاتری حرکت می کند و شعاع آن حلقه ای که تسمه ایجاد می کند بیشتر می شود (یعنی سطح تماس بیشتر می شود) این پولی ها برای تنظیم فاصله مخروط ها از هم از فشار هیدرولیکی یا کشش فنر و یا نیروی گریز از مرکز استفاده می کنند. این پولی ها یصورت جفتی قرار می گیرند .
هنگامی که سطح تماس با پولی موتور(نیروی گرداننده) کم است و این سطح تماس با پولی متصل به چرخ ها زیاد است ، چون مقدار کمتری از تسمه در ابتدا مورد حرکت قرار می گیرد در نتیجه سرعت چرخش تسمه و متعاقبا سرعت پولی متصل به چرخ ها کم می شود اما دارای گشتاور بیشتری خواهند بود دقیقا مانند دنده 1 در جعبه دنده های قدیمی اما چون این تغییر ضخامت به آرامی انجام می شود در نتیجه علاوه بر اینکه گستره زیادی از دنده ها را خواهیم داشت همچنین شوک و تکان شدید در نتیجه تعویض دنده را نخوهیم داشت .این نوع انتقال قدرت تنها در اتوموبیل ها کاربرد ندارند بلکه در همه ماشین ها و وسائل نقلیه مثل تراکتور و برف روبها و موتور سیکلت های کوچک استفاده می شوند .
عملکرد این جعبه دنده ها بستگی به تسمه ی پلاستیکی دارد که اگر کش بیاید یا سر بخورد باعث کاهش بازدهی و کارایی می شود .
یکی از پیشرفت های مهم در طراحی این تسمه ها استفاده از فلز در این تسمه ها است . تسمه های فلزی با دوام تر هستند و هرگز سر نمی خورند همچنین سرو صدای کمتری نسبت به تسمه لاستیکی دارند .
در این انتقال قدرت بجای پولی و تسمه از دیسک ها و چرخنده ها استفاده می شود گرچه این سیستم می تواند متفاوت از حالت قبل باشد اما در واقع قطعات آن خیلی شبیه به پولی و تسمه هاست .
قطعات آن شامل موارد زیر است:
1- یک دیسک بر شافت موتور متصل می شود همانند پولی گرداننده
2- یک دیسک دیگر به شافت چرخ ها متصل می شود همانند پولی که به چرخ متصل می شد .
3- دو چرخنده که بین دیسکها قرار می گیرند و همانند تسمه انتقال قدرت را از یک دیسک به دیسک دیگر انجام می دهند .
این چرخنده ها حول 2 محور متفاوت می توانند گردش کنند 1- حرکت گردشی به دور خود است . 2- کله شدن به پایین و بالا وقتی چرخنده ها به به دیسک گرداننده یا متصل به موتور در نزدیکی مرکز آن وصل می شود در این صورت از طرف دیگر باید به سطح مرزی دیسک دیگر متصل شودکه منجر به کاهش سرعت و افزایش گشتاور می شود همانند دنده 1 یا حالت اول تسمه و پولی
وقتی چرخنده به دیسک گرداننده در لبه مرزی آن وصل می شود در این صورت باید به نزدیکی مرکز دیسک دیگر متصل شود که منجر به افزایش سرعت و کم شدن گشتاور می شود ، همانند دنده های بالاتر و یا حالت 2 تسمه و پولی .
در بین این 2 حالت حرکت چرخنده ها گستره وسیعی از دنده های مختلف را به ما می دهد که حرکت آن مثل حالت قبل نرم و بدون شوک است.
هر دوی cvt های پولی و دیسکی از اصطکاک برای انتقال قدرت استفاده می کنند که با تغییر سطح تماس بین 2 سطح گردشی ایجاد می شود .
اما این نوع cvt ها از پمپ های جابجایی متغیر برای انتقال سیال استفاده می کنند .
در این نوع cvt حرکت چرخشی موتور به پمپی که به آن متصل است منتقل شده و پمپ انرژی مکانیکی یا حرکت چرخشی را به سیالی که با آن تماس دارد منتقل می کند و پمپ هیدروستاتیکی که در طرف دیگر قرار دارد آن انرژی سیال را دوباره به حرکت گردشی تبدیل می کند .
این نوع انتقال نیرو برای ماشین های سنگین مثل تراکتور و ماشین های سنگینی که در همه ی زمینها حرکت می کنند پرکاربرد تر است .
مزایای cvt :
Cvt ها مزایایی دارند که هم برای رانندگان و هم برای طرفداران محیط زیست مورد توجه و مفید است .
1- تغییر دنده بصورت نرم و یکنواخت باعث می شود شوکی به اتوموبیل وارد نشود .
2- نگاه داشتن اتوموبیل در بیشترین مقدار قدرت صرف نظر از اینکه در چه سرعتی باشند . که باعث بهینه مصرف شدن سوخت می شود .
3- حساس به تغییر در شرایط با تغییر در سرعت و تغییر در مصرف بنزین که باعث می شود هنگام بالا رفتن از تپه سرعت ناگهانی کم نشود .
4- قدرت کمتری در cvt به هدر می رود که باعث افزایش شتاب می شود .
5- کنترل بهتر سرعت موتور بنزینی که باعث کنترل بهتر گازهای خروجی می شود .
6- توانایی ادغام کلاچ ها ی اتوماتیک به هم، بجای مبدل گشتاورهای نا کارآمد و بدون بازده تست کیفیت cvt
اتوموبیل مجهز به cvt ها سالهاست در اروپا استفاده می شود ولی برای جا افتادن در اروپا نیاز به زمان دارد.اولین اتوموبیل مجهز به cvt در آمریکا Subaru jasty بود .
اغلب اوقات cvt های هیدروستاتیکی با مجموعه خورشیدی و کلاچ ها ترکیب می شود و یک مجموعه موسوم به انتقال هیدرومکانیکال را تشکیل می دهند . این ترکیب هیدرومکانیکال نیرو را به 3 روش منتقل می کند . در سرعت های پایین بصورت هیدرولیکی ( دنده پایین ) و در سرعت بالا بصورت مکانیکی (دنده بالاتر) نیرو منتقل می شود و در اغلب اوقات چیزی بین این دو.در سالهای بین 1989-1993 این اتوموبیل هرگز توجه عموم را به خودشان جلب نکردند اما خودروهای دیگری به cvt های جدید مجهز شده اند مثل (Saturn Vue, the Audi A4 and A6, the Nissan Murano and the Honda)اما برای یافتن تفاوت های آن با ماشین های معمولی این انیمیشن را ببینید.این انیمیشن یک خودرو مجهز شده به cvt و 1 خودرو فاقد cvt را نشان می دهد .ماشین مجهز به cvt به طور ناگهانی تغییر سرعت نمی دهد و شتابگیری آن به آهستگی رخ می دهد .یک نظر وجود دارد که اتوموبیل های مجهز به cvt 25% سریع تر از ماشین با گیربکس عادی حرکت می کند . این به این خاطر است که نقاط روی منحنی عملکرد موتور بر نقاط منحنی عملکرد اتوموبیل منطبق است .
اگر بر دور بر دقیقه های اتوموبیل بدون cvt توجه کنیم در می یابیم دور بر دقیقه ها با تغییر دنده زیاد و کم می شود.که این زیاد و کم شدن ها نقاط تیزی را در نمودار عملکرد اتوموبیل ایجاد می کند و به راننده در هنگام تعویض دنده شوک وارد می کند .Cvt ها به طور هوشمند دنده مورد نظر را انتخاب می کنند و از آن استفاده می کنند و برای بالا رفتن از تپه ها بسیار کار آمد هستند برخلاف دنده اتوماتیک های قبلی که دنده بالاتر یا پایین تر را برای حرکت انتخاب می کردند که در آن صورت بازدهی پایین تری را شاهد بودیم .اما با cvt ها انتخاب دنده پایین تر به آرامی و نرمی با حداکثر بازدهی انجام می شود اما با همه این مزایا در آمریکا مورد توجه قرار نمی گیرند . مثلا در آمریکا خودروی Subaru Justy را خودروی ترسوی کوچک (gutless micro-car) می نامند همچنین این اتوموبیل ها سنگین تر از اتوموبیل های با دنده معمولی و اتوماتیک قدیمی هستند .
استانداردهای ملی ایران ایزو 3834(جوشکاری)
جهت دریافت استانداردهای مذکور به لینک زیر مراجعه فرمائید.
http://www.isiri.org/UserStd/DownloadStd.aspx?id=3834-1
http://www.isiri.org/UserStd/DownloadStd.aspx?id=3834-2
http://www.isiri.org/UserStd/DownloadStd.aspx?id=3834-3
http://www.isiri.org/UserStd/DownloadStd.aspx?id=3834-4
http://www.isiri.org/UserStd/DownloadStd.aspx?id=3834-5
منبع: كلوپ مهندسي جوش
بازرسی چشمی جوش
هندبوک طراحی مکانیزمها
سوالات کنکور کارشناسی ارشد 88 رشته مهندسی مکانیک
منبع:www.nasir.ir
پلاستيكها و لاستيكها
پلاستيكها و لاستيكها
-
لاستيكها
از ويژگي برجسته لاستيكها مدول الاستيسيته پايين آنها است همچنين مقاومت شيميايي و سايشي و خاصيت عايق بودن آنها باعث كاربردهاي بسيار در زمينه خوردگي ميگردد . مثلا لاستيكها با اسيد كلريدريك سازگارند و به همين دليل لوله ها و تانكهاي فولادي با روكش لاستيكي سالهاست مورد استفاده قرار ميگيرند .
نرمي لاستيكها نيز يكي ديگر از دلايل كاربرد فراوان اين مواد ميباشد مانند شيلنگها، نوارها و تسمه ها ، تاير ماشين و …
لاستيكها به دو دسته تقسيم ميشوند :
1. لاستيكهاي طبيعي 2. لاستيكها ي مصنوعي
بطور كلي لاستيكهاي طبيعي داراي خواص مكانيكي بهتري هستند مانند مدول الاستيسيته پايينتر ، مقاومت در برابر بريدگي ها و توسعه آنها اما در مو رد مقاومت خوردگي لاستيكهاي مصنوعي داراي شرايط بهتري هستند.
لاستيكها ي طبيعي
لاستيك داراي مولكولهاي از ايزوپرن ( پلي ايزوپرن ) مي باشد و به صورت يك شيره مايع از درخت گرفته مي شود ، ساختمان كويل شكل آن باعث الاستيسيته بالاي اين ماده مي شود (100 تا 1000 درصد انعطاف پذيري).
محدوديت حرارتي لاستيك نرم حدود 160 درجه فارنهايت است ، اين محدوديت با آلياژ سازي تا حدود 180 درجه فارنهايت افزايش مي يابد. با افزايش گوگرد و حرارت دادن لاستيك سخت تر و ترد تر مي شود. اولين بار در 1839 چارلز گودير اين روش را كشف كرد و آن را ولكا نيزه كردن ناميد ، حود 50% گوگرد باعث جسم سختي بنام ابونيت ميگردد كه براي ساخت توپ بولينگ مورد استفاده قرار مي گيرد . مقاومت خوردگي معمولا با سختي نسبت مستقيم دارد .
مدول الاستيسيته براي لاستيكها ي نرم و سخت بين 500 تا 500000 پوند بر اينچ متغير است.
لاستيكها ي مصنوعي
در جنگ جهاني دوم وقتي منابع اصلي لاستيكها بدست دشمن افتاد نيـاز شديدي براي جايگزيني آن توسط يك ماده مصنوعي احساس مي شد. در اوايل دهه 1930 نئوپرن توسط دوپنت بدست آمد ،اين ماده پنجمين ماده استراتژيك در جنگ جهاني بود.
امروزه لاستيكها ي مصنوعي زيادي شامل تركيباتي با پلاستيكها وجود دارند.
فيلرهاي نرم كننده و سخت كننده مختلفي براي بدست آوردن خواصي چون الاستيسيته ، مقاومت در برابر خوردگي و مقاومت در برابر حرارت با هم تركيب مي شوند كه در ادامه به معرفي چند تا از اين مواد ميپردازيم :
1 . نئوپرن و لاستيك نيتريل در مقابل نفت و گاز مقاومند. يكي از اولين كاربردهاي آن در شيلنگهاي پمپ بنزين است .
2 . لاستيك بوتيل : خاصيت برجسته اين لاستيك عدم نفوذ پذيري در مقابل گازهاست اين خاصيت باعث استفاده آن در لوله هاي داخلي و تجهيزات كارخانجات مواد شيميايي مثلا آبندي تانكرهاي حمل گاز مي باشد. همچنين اين لاستيك مقاومت خوبي در برابر محيطهاي اكسيد كننده مانند هوا و اسيد نيتريك رقيق دارد .
3 . لاستيك سيليكون : مقاومت حرارتي اين لاستيك در حدود 580 درجه فارنهايت مي باشد .
4 . پلي اتيلن كلرو سولفاته شده : داراي مقاومت عالي در محيطهاي اكسيد كننده مثل 90% اسيد نيتريك در درجه حرارت محيط ميباشد .
لاستيكهاي نرم در مقابل سايش بهتر عمل مي كنند . روكشها مي توانند از لايه هاي سخت و نرم تشكيل شوند.
-
پلاستيك ها
در 15 سال اخير كاربرد پلاستيك ها بشدت افزايش يافته است . يكي از انگيزه هاي اوليه براي بدست آوردن اين مواد جايگزيني توپهاي عاجي بيليارد بوسيله يك ماده ارزانتر بود.
پلاستيك ها توسط ريختن در قالب ، فرم دادن ، اكستروژن و نورد توليد مي شود و به صورت قطعات توپر، روكش، پوشش، اسفنج، الياف و لايه هاي نازك وجود دارند . پلاستيك ها مواد آلي با وزن مولكولي بالا هستند كه مي توانند به شكلهاي مختلف در آيند .بعضي از آنها به صورت طبيعي يافت مي شوند ولي اكثر آنها به صورت مصنوعي به دست مي آيند .
بطور كلي پلاستيك ها در مقايسه با فلزات و آلياژها خيلي ضعيفتر ، نرمتر ، مقاومتر در برابر يونهاي كلر و اسيد كلريدريك ، مقاومت كمتر در برابر يونهاي اكسيد كننده مثل اسيد نيتريك ، مقاومت كمتر در برابر حلالها و داراي محدوديت حرارتي پايينتر مي باشد . خزش در درجه حرارتهاي محيط يا سيلان سرد از نقطه ضعفهاي پلاستيك ها بويژه ترموپلاستها مي باشد.
ترموپلاست ها
: پلاستيك ها
ترموست ها
ترموپلاست ها با افزايش درجه حرارت نرم مي شوند و موقعي كه سرد مي شوند به سختي اوليه باز مي گردند . اكثر آنها را مي توان ذوب نمود .
ترموست ها با افزايش درجه حرارت سخت مي شوند و با سرد شدن سختي خود را حفظ مي كنند و با حرارت دادن تحت فشار شكل مي گيرند و تغيير شكل مجدد آنها ممكن نيست ( قراضه آن قابل استفاده نيست ) .
خواص پلاستيكها را مي توان با افزودن مواد نرم كننده ، سخت كننده و فيلر بطور قابل ملاحظه اي تغيير داد . پلاستيكها مانند فلزات خورده نمي شوند .
در جداول زير به مقايسه ترموپلاست ها و ترموست ها از نظر خواص فيزيكي و مكانيكي ميپردازيم.
وزن مخصوص |
مدول الاستيسيته |
سختي راكول |
انعطاف پذيري % |
استحكام كششي |
نام ماده |
4/1 |
400 |
110 |
20 - 2 |
6000 |
Pvc سخت |
14/1 |
400 |
110 |
45 |
10000 |
نايلون |
13/2 |
60 |
70 |
250-100 |
2500 |
فلورو كربنها |
19/1 |
420 |
220 |
5 |
8000 |
متيل متا اكرپلات |
91/0 |
200 |
90 |
700-10 |
5000 |
پلي پروپيلن |
ترمو پلاستها
وزن مخصوص |
مدول الاستيسيته |
سختي راكول |
انعطاف پذيري % |
استحكام كششي |
نام ماده |
1/1 |
1000 |
90 |
0 |
10000 |
اپوكسي |
4/1 |
1000 |
125 |
0 |
7500 |
فئوليكها |
1/1 |
1000 |
100 |
0 |
4000 |
پلي استر ها |
25/1 |
1200 |
89 |
0 |
3500 |
سيليكونها |
48/1 |
1500 |
115 |
0 |
7000 |
اوره |
ترموستها
حال به توضيح سه مورد از هر جدول ميپردازيم
1 . ترمو پلاستها
1. فلورو كربنها :
تفلون و كل اف و فلورو كربنها فلزات نجيب پلاستيكها هستند به اين معني كه تقريبا در تمام محيطهاي خورنده تا دماي 550 درجه فارنهايت مقاوم هستند . اينها از كربن و فلور ساخته شده اند اولين تترا فلوراتيلن توسط دوپنت توليد شد و تفلون نام گرفت .تفلون علاوه بر مقاومت خوردگي ، داراي ضريب اصطكاك كمي است كه مي تواند مانند يك روغن كار سطح فلزاتي كه بر روي هم سايش دارند از خورده شدن در اثر اصطكاك (خوردگي فيزيكي) محافظت كند.
2. پلي ونيل كلرايد(پي .وي .سي ) :
اين ماده اساسا سخت است ولي با اضافه كردن مواد نرم كننده و وينيل استات ميتوان آنرا نرم نمود . كاربرد اين ماده در لوله ها و اتصالات ، دودكشها ، هواكشها، مخازن و روكشها مي باشد .
3. پلي پروپيلن :
پلي پروپيلن ، پرو فاكس و اسكان براي اولين بار در ايتاليا بوجود آمدند و داراي مقاومت حرارتي و خوردگي بهتري نسبت به پلي اتيل بوده و همچنين از آن سخت تر هستند .براي ساخت والو ها ، بطريهايي كه توسط حرارت استريل مي شوند و لوله و اتصالات به كار مي رود.
2 . ترموستها
4. سيليكونها :
سيليكونها داراي مقاومت حرارتي بسيار خوبي هستند . خواص مكانيكي با تغيير درجه حرارت تغيير كمي ميكند .يكي از مواد تشكيل دهنده اين ماده سيليسيم است كه ديگر پلاستيكها چنين نيستند. سيليكونها بعنوان تركيبات قالبگيري ، رزينهاي ورقه اي و بعنوان عايق در موتورهاي برقي استفاده مي شود اما مقاومت آنها در مقابل مواد شيميايي كم است.
5. پلي استرها :
پلاستيكهاي پلي استر ، داكرون ، ديپلون و ويبرين داراي مقاومت خوردگي شيميايي ضعيفي هستند .مورد استفاده اصلي پلي استر ها در كامپوزيتها بصورت الياف مي باشد . مثلا كامپوزيت پلي استر تقويت شده و شيشه داراي چنا ن مقاومتي ميشود كه در بدنه اتومبيل و قايق مورد استفاده مي گردد.
6. فنوليكها :
مواد فنوليكي(باكليت) ،دارز ، رزينوكس از قديمي ترين و معروفترين پلاستيكها هستند .اين مواد عمدتا بر اساس فنول فرم آلدئيدها هستند.
كاربردهاي آن عبارتند از : بدنه راديو ، تلفن ، پريز ، پمپ ، سر دلكو و غلطكها.
Source : corrosion engineering
G.Fontana D.Greene
آشنایی با دستگاه های CMM
برای دانلود بر روی لینک بالا کلیک کنید
کدهای CNC
امروز واستون مرجع کدهای CNCرا گذاشتم. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره.
G-codes
G00 Positioning in Rapid
G01 Linear Interpolation
(G02 Circular Interpolation (CW
(G03 Circular Interpolation (CCW
G04 Dwell
G07 Imaginary axis designation
G09 Exact stop check
G10 Program parameter input
G11 Program parameter input cancel
G12 Circle Cutting CW
G13 Circle Cutting CCW
G17 XY Plane
G18 XZ Plane
G19 YZ Plane
G20 Inch Units
G21 Metric Units
G22 Stored stroke limit ON
G23 Stored stroke limit OFF
. .
. .
G27 Reference point return check
G28 Automatic return to reference point
G29 Automatic return from reference point
G30 Return to 2nd, 3rd, 4th reference point
G31 Skip function
. .
G33 Thread cutting
(G34 Bolt hole circle (Canned Cycle
(G35 Line at angle (Canned Cycle
(G36 Arc (Canned Cycle
G40 Cutter compensation Cancel
G41 Cutter compensation Left
G42 Cutter compensation Right
(G43 Tool Length Compensation (Plus
(G44 Tool Length Compensation (Minus
G45 Tool offset increase
G46 Tool offset decrease
G47 Tool offset double increase
G48 Tool offset double decrease
G49 Tool Length Compensation Cancel
G50 Scaling OFF
G51 Scaling ON
G52 Local coordinate system setting
G53 Machine coordinate system selection
G54 Workpiece Coordinate System
G55 Workpiece Coordinate System 2
G56 Workpiece Coordinate System 3
G57 Workpiece Coordinate System 4
G58 Workpiece Coordinate System 5
G59 Workpiece Coordinate System 6
G60 Single direction positioning
G61 Exact stop check mode
G62 Automatic corner override
G63 Tapping mode
G64 Cutting mode
G65 Custom macro simple call
G66 Custom macro modal call
G67 Custom macro modal call cancel
G68 Coordinate system rotation ON
G69 Coordinate system rotation OFF
G70 Inch Units
G71 Metric Units
G72 User canned cycle
G73 High-Speed Peck Drilling Cycle
G74 Counter tapping cycle
G75 User canned cycle
G76 Fine boring cycle
G77 User canned cycle
G78 User canned cycle
G79 User canned cycle
G80 Cancel Canned Cycles
G81 Drilling Cycle
G82 Counter Boring Cycle
G83 Deep Hole Drilling Cycle
G84 Tapping cycle
G85 Boring Cycle
G86 Boring Cycle
G87 Back Boring Cycle
G88 Boring Cycle
G89 Boring Cycle
G90 Absolute Positioning
G91 Incremental Positioning
G92 Reposition Origin Point
G93 Inverse time feed
G94 Per minute feed
G95 Per revolution feed
G96 Constant surface speed control
G97 Constant surface speed control cancel
G98 Set Initial Plane default
G99 Return to Retract (Rapid) Plane
. .
. .
. .
. .
. .
: M-codes
M00 Program Stop
M01 Optional Program Stop
M02 Program End
M03 Spindle On Clockwise
M04 Spindle On Counterclockwise
M05 Spindle Stop
M06 Tool Change
. .
M08 Coolant On
M09 Coolant Off
M10 Clamps On
M11 Clamps Off
M30 End of Program, Reset to Start
M98 Call subroutine command
M99 Return from subroutine command
Turning
: G-codes
G00 Positioning in Rapid
G01 Linear Interpolation
(G02 Circular Interpolation (CW
(G03 Circular Interpolation (CCW
G04 Dwell
G07 Feedrate sine curve control
. .
G10 Data setting
G11 Data setting cancel
. .
. .
G17 XY Plane
G18 XZ Plane
G19 YZ Plane
G20 Inch Units
G21 Metric Units
G22 Stored stroke check function ON
G23 Stored stroke check function OFF
G25 Spindle speed fluctuation detection OFF
G26 Spindle speed fluctuation detection ON
G27 Reference point return check
G28 Automatic Zero Return
G29 Return from Zero Return Position
G30 2nd reference point return
G31 Skip function
G32 Thread cutting
. .
G34 Variable lead thread cutting
. .
G36 Automatic tool compensation
G40 Tool Nose Radius Compensation Cancel
G41 Tool Nose Radius Compensation Left
G42 Tool Nose Radius Compensation Right
. .
. .
. .
G46 Automatic Tool Nose Radius Compensation
. .
. .
. .
G50 Coordinate system setting and maximum rpm
. .
G52 Local coordinate system setting
G53 Machine coordinate system setting
G54 Workpiece Coordinate System
G55 Workpiece Coordinate System 2
G56 Workpiece Coordinate System 3
G57 Workpiece Coordinate System 4
G58 Workpiece Coordinate System 5
G59 Workpiece Coordinate System 6
. .
G61 Exact stop check mode
G62 Automatic corner override
G63 Tapping mode
G64 Cutting mode
G65 User macro simple call
G66 User macro modal call
G67 User macro modal call cancel
G68 Mirror image for double turrets ON
G69 Mirror image for double turrets OFF
G70 Finishing Cycle
G71 Turning Cycle
G72 Facing Cycle
G73 Pattern repeating
G74 Peck Drilling Cycle
G75 Grooving Cycle
G76 Threading Cycle
. .
. .
. .
G80 Canned cycle for drilling cancel
. .
. .
G83 Face Drilling Cycle
G84 Face Tapping Cycle
. .
G86 Face Boring Cycle
G87 Side Drilling Cycle
G88 Side Tapping Cycle
G89 Side Boring Cycle
G90 Absolute Programming
G91 Incremental Programming
G92 Thread Cutting Cycle
. .
G94 Endface Turning Cycle
. .
G96 Constant surface speed control
G97 Constant surface speed control cancel
G98 Linear Feedrate Per Time
G99 Feedrate Per Revolution
G107 Cylindrical Interpolation
G112 Polar coordinate interpolation mode
G113 Polar coordinate interpolation mode cancel
G250 Polygonal turning mode cancel
G251 Polygonal turning mode
: M-codes
M00 Program Stop
M01 Optional Program Stop
M02 Program End
M03 Spindle On Clockwise
M04 Spindle On Counterclockwise
M05 Spindle Stop
. .
M07 Coolant 1 On
M08 Coolant 2 On
M09 Coolant Off
. .
. .
M30 End of Program, Reset to Start
M98 Subprogram call
M99 Return from subprogram
منبع:www.mechanicalengineer.blogfa.com
نه گام جهت اجرای موفق آنالیز روغن
آنچه مسلم است صنایع ، روش آنالیز روغن (Oil Analysis) را با اهدافی چون کاهش میزان مصرف روغنها ، تعیین زمان انجام تعمیرات پیشگیرانه جهت کاهش توقفات و هزینه های نت مورد استفاده قرار میدهند . با اجرای آنالیز روغن ، نمونه ها بصورت تناوبی به آزمایشگاه ارسال شده و نتایج آنالیز دریافت میگردد اما بهبودی در وضعیت نگهداری و تعمیرات حاصل نمیگردد. چرا ؟
دلایلی مختلفی ممکنست باعث بروز شکست در برنامه آنالیز روغن گردد و جهت ردیابی آنها نیز لازمست تا از مراحل اصولی استفاده از این روش در برنامه های نت آگاه گردیدم .
مقاله " Nine Steps to Oil Analysis Success " نوشته آقای " Robert Scott " راهنمای بسیاری خوبی در این زمینه بوده که در این قسمت به بیان خلاصه ای از مراحل عنوان شده می پردازم .
گام اول : تعهد در برابر برنامه
شخص یا گروه خاصی را جهت پیگیری اجرای برنامه آنالیز روغن مشخص نموده و بودجه مورد نیاز را نیز تخصیص دهید.
گام دوم : ثبت وضعیت فعلی
جهت تعیین میزان اثربخشی اجرای برنامه ها ، وضعیت کارکرد فعلی ماشین آلات شامل نسبت خرابیها و هزینه های نت را قبل از اجرای برنامه محاسبه نمائید.
گام سوم : انتخاب آزمایشگاه مناسب
آزمایشگاههای ارائه کننده خدمات آنالیز روغن را براساس معیارهایی چون دارا بودن پرسنل مجرب ، تجهیزات مناسب ، استاندارد بودن آزمایشگاه ، ارائه سریع نتیجه آزمایشات و هزینه های انجام آنالیز روغن ، مورد ارزیابی قرار داده و آزمایشگاه مناسب را انتخاب نمائید.
گام چهارم : انتخاب ماشین جهت آنالیز
لیست ماشین آلاتی که نیازمند اجرای آنالیز روغن میباشند را تهیه نمائید . از لیست مذکور بحرانی ترین ماشین را که با یک یا دو بار آزمایش نتایج مثبتی نشان خواهد داد را انتخاب نمائید تا مدیریت ارشد سازمان از اثربخش بودن برنامه ها اطمینان حاصل نماید.
گام پنجم : انتخاب آزمایشات مورد نیاز
اهداف مورد انتظار خود را در زمینه انجام آنالیز روغن بر روی ماشین یا ماشینهای مورد نظر را به اطلاع آزمایشگاه برسانید تا براساس آن آزمایشات مورد نیاز تعیین گردد .
گام ششم : نمونه گیری از روغن
براي هر آزمايشي كه روي روغن صورت گيرد احتياج به نمونه ايست كه نمايندة واقعي كل سيستم باشد. نمونه¬گيري ساده¬ترين مرحله اجراي برنامه آناليز روغن مي¬باشد ولي اهميت بسيار زيادي دارد و در صورت صحيح نبودن نمونه¬گيري نتايج آزمايشات روغن فاقد اعتبار خواهد بود. چهار مورد اصلی در باب نمونه گیری روغن عبارتند از : انتخاب ابزار نمونه گیری روغن - تعیین تناوب نمونه گیری برای اجزاء مختلف ماشین - مشخص نمودن محلهای نمونه گیری روغن در اجزاء مختلف - نحوه نمونه گیری از روغن . لازم به ذکر است که ارائه اطلاعات فوق الذکر از تعهدات آمایشگاه طرف قرارداد میباشد.
گام هفتم : انجام آنالیز بر روی نمونه روغن :
آزمایشگاه باید آزمایشات مورد درخواست را بر روی نمونه دریافتی انجام داده و نتایج را حداکثر ظرف 48 ساعت برای شرکت ارسال نماید.
گام هشتم : تفسیر نتایج
برخی از سازمانها به دلیل عدم تبحر در امر تحلیل نتایج آنالیز مسئولیت اینکار را نیز برعهده آزمایشگاه میگذارند. آنچه مسلم است تفسیر نتایج و توصیه های اعلام شده از طرف آزمایشگاه اشتباه نمیباشد اما آنچه اعلام میگردد به معنای تمام راه حل نیست و لازم است که تفسیرنهایی توسط پرسنل مختصص بخش CM وباکمک تعمیرکاران و نفرات آشنا به ماشین انجام گردد.
گام نهم : پیگیری میزان کارائی برنامه آنالیز روغن
لازم است میزان کارائی و اثربخشی برنامه آنالیز روغن مورد محاسبه قرار گیرد. شاخص میزان صرفه جویی در هزینه نت بعنوان شاخص بسیار مهم در این ارتباط میتواند مورد استفاده قرار گیرد. میزان کاهش توقفات اضطراری ماشین آلات از ناحیه سیستمهایی که مورد آنالیز روغن قرار گرفته اند نیز از دیگر شاخصهای قابل استفاده در تعیین میزان اثربخشی اجرای برنامه آنالیز روغن میباشد.
نوروز مبارک
وبلاگ مهندسی مکانیک
WMPE.blogfa.com
هندبوک جوشکاری خطوط لوله
لینک دانلود مقاله "مفهوم ماشين های اندازه گیری مختصات"
لینک دانلود:
http://www.4shared.com/file/18204436/a952a4fa/Understanding_the_Coordinate_Measuring_System.html
abahar66@yahoo.com
نوشته شده توسط: امیر بهاروند
ماموریت بیرینگها
در زیر لینک دانلود مطلبی با عنوان "ماموریت بیرینگها" را گذاشته ام که امیدوارم مورد استفاده قرار گيرد.
لینک دانلود: http://www.4shared.com/file/19062931/7e7aa2c9/Mamoriat_Bearinha.html
نوشته شده توسط: امیر بهاروند
abahar66@yahoo.com
مفهوم ماشين های اندازه گیری مختصات
در زیز مقاله ای پيرامون "مفهوم ماشين های اندازه گیری مختصات" آورده ام. کسانی که مایل به دریافت فایل پی دی اف زبان اصلی و ترجمه هستند در قسمت "نظـــر بدهیـــد" ایمیلشان را بگذارند تا براشون بفرستم.
ادامه در ادامه مطلب
نوشته شده توسط: امیر بهاروند
abahar66@yahoo.com
تحليل پيچش مقطع مستطيلي با حفره دايرهاي به دو روش اجزاي محدود ANSYS و تفاضل محدود
در زیر لینک دانلود پروژه کارشناسی با عنوان " تحليل پيچش مقطع مستطيلي با حفره دايرهاي به دو روش اجزاي محدود ANSYS و تفاضل محدود" گذاشته ام که امیدوارم مورد استفاده عزیزان قرار گیرد.
لینک دانلود: http://www.4shared.com/file/18125294/fdd61745/Ansys_Project.html
نوشته شده توسط: امیر بهاروند
abahar66@yahoo.com
اجزای اصلی ماشین های اندازه گیری مختصات
لینک زیر شامل فایلی زیپ شده حاوی سه مقاله آموزشی در مورد "اجزای اصلی ماشین های اندازه گیری مختصات" می باشد.
http://rapidshare.com/files/36981471/Educational_Article.zip.html
نوشته شده توسط: امیر بهاروند
abahar66@yahoo.com